Albania har kommet langt siden den mørke dagene i 1997 krisen. Den gang så fremtiden dystre, med ponzi (pyramide) ordninger, arbeidsledighet klatring, og produksjonen kollapse. Men siden vedtakelsen av den valutaen styret ordningen for ti år siden, i tillegg til konsistent implementering av støtte finanspolitikken og strukturelle reformer, har veksten vært sterk og stabil, har inflasjonen vært holdt lav, og arbeidsledigheten har falt.
Albanias EUs invitasjon tiltredelsesdokument fortiden Juni< er et landemerke, holder løftet om vedvarende vekst og økende levestandard. EU-finansierte prosjekter, om riktig prioritert, kan bidra til økt økonomisk ytelse gjennom forbedret og ytterligere infrastruktur. Også full integrering i det felles EU fartsområdet skal øke handel og konkurranse. Til slutt bør en reduksjon i Albanias opplevd risiko oppmuntre private investeringer, bidrar til å øke produktivitetsveksten.
Men tiltredelse alene er ikke noe universalmiddel. Tilfredsstillende økonomiske ytelse vil fortsette å avhenge av en sunn makroøkonomisk politikk og vedvarende strukturelle reformer. En viktig utfordring vil være å opprettholde en forsvarlig finanspolitikk.
Regjeringen er fortsatt forpliktet til valutaen styret ordning som har tjent i landet godt. Men fraværet av en uavhengig pengepolitikk blader finanspolitikken som den eneste makroøkonomiske politikken spak. Albania sterke finanspolitikken holdning har kuttet offentlig gjeld omtrent i halvparten av BNP siden 2004, til 55 prosent av BNP. Denne ytelsen gir troverdighet til handlingsregelen overskuddet planlagte under Albanias Nationa Progremme for utførelse av SAA som nylig vurdert av EU. Samtidig vil imidlertid de budsjettmessige utfordringen intensivere. Med store netto EU transfers ventes å øke innenlandsk utvikling utgifter betydelig, vil regjeringen nødt til å redusere andre utgifter for å holde de samlede kostnadene under regjeringens utvalgte tak på 45 prosent av BNP.
En annen formidabel utfordring er å redusere det store underskuddet på driftsbalansen til et bærekraftig nivå.
På over 16 prosent av BNP i 2006, har driftsbalanseunderskuddet tredoblet på tre år. Selv om denne eksterne ubalansen fortsetter å bli finansiert av utenlandske direkte investeringer, eksterne private gjeld har økt betydelig. I lys av den risiko som utgjøres av så høye gjeld, bør Albania selv forsikre seg mot uforutsette sjokk. Regjeringen bør fortsette å bygge lett tilgjengelige reserver som forsikring mot en plutselig forstyrrelse av kapitalstrømmene til Albania. Landets forsvar er på betryggende nivåer i tilfelle en moderat og midlertidig sjokk. Men en dypere og mer varig stans tilstrømming ville være langt mer indirekte for Albania. Latin-Amerikas økonomiske krisen nesten ti år siden, bør være en påminnelse om at selv land i generelt god form er ikke immune mot virkningen av kriser andre steder, og den plutselige Reversering av kapitalstrømmen som kan føre til. Albania må derfor være forberedt på en slik beredskap. Vedvarende finanspolitikken overskudd vil være nødvendig å styrke regjeringens Fiscal Reserve Konto og samtidig spare for ekstra utgifter krav som følger av en aldrende befolkning.
Med behov for import av både investeringer og forbruk av varer ventes å forbli høye, samt utgående for service på betydelig akkumulert ekstern gjeld, redusere driftsunderskuddet krever et mye høyere eksport enn i de senere år. Forskning presentert på 31.05 møtet tyder på at selv om ulike indikatorer tyder på at Albania forblir konkurransedyktig, kan marginen falle. Med valutakursen fast under valutaen styret, er det nødt til å kontinuerlig forbedre fleksibiliteten til nasjonalprodukt og arbeidsmarkeder. I denne forbindelse, det uferdige strukturell reform agenda utarbeidet på seminaret viser den store utfordringen fremover.
Som kreves av alle kandidat EU-medlemmer, har Albania ansvaret for å etablere den innenlandske forholdene som trengs for eventuell euro adopsjon. Albania allerede er i solid form på 4 av 5 av Maastricht-kriteriene for deltakelse. Men inflasjonen, nå godt over den tillatte området, trenger å komme ned. Som illustrert på seminaret 31. mai, noen spesielle sider ved tiltrer landene, for eksempel veldig sterk innenlandsk etterspørsel drevet av "EU-phoria"-make redusere inflasjonen til svært lave nivåer en alvorlig utfordring. Med forpliktelser allerede gjort for å opprettholde en forsvarlig finanspolitikk standpunkt, og i mangel av uavhengige pengepolitikk, å få ned inflasjonen vil også kreve mange reformer for å forbedre virksomheten klimaet, fjerne hindringer for konkurranse i produktmarkedene, og øke fleksibiliteten i arbeidsmarkedet marked til styrke mobilitet og sikre at lønnsveksten blir i tråd med produktivitetsvekst.
Mens EU-invitasjon om medlemskap gir utallige muligheter, høster den maksimale nytten vil være en enorm utfordringen. Gitt de nødvendige tiltak, er nå ikke det øyeblikket for politikken selvtilfredshet. Det albanske regjeringen er fullt klar over dette. Politikere vil forhåpentligvis bli hjulpet av det innenlandske konsensus om at det over rammen-så effektiv siden 1997-vil gi enda bedre resultat på veien mot euro-medlemskap.
No comments:
Post a Comment